od nazempline.sk 5.5.2016 o 15:20

Veľké brucho po pôrode je „smrrrrrrť“...

Trápi vás veľké brucho po pôrode? S týmto problémom bojujú mnohé mamičky, často aj niekoľko rokov po pôrode. Okolie nás často presviedča, že veľké brucho je normálne, je to daň za materstvo a treba sa s tým “zmieriť”.




Mnohé ženy tento problém riešia (celkom pochopiteľne) cvičením. Na rad prídu rôzne aktivity ako skákanie na trampolíne, spinning, TRX, individuálne hodiny s trénerom či vlastné cvičenie v posilňovni a nekonečný počet “brušákov”. Ak sa vaše brucho po pôrode stále nezmenšuje, mali by ste zbystriť pozornosť… Možno dokonca pozorujete, že čím viac cvičíte, tým je brucho väčšie a v horšom stave! Dôvodom môže byť to, že máte DIASTÁZU priamych brušných svalov. Nesprávnym cvičením nielen strácate čas, ale si aj veľmi ubližujete. 



O probléme sme sa rozprávali s fyzioterapeutkou Monikou Šrenkelovou z rehabwomen.sk, ktorá sa venuje problematike popôrodnej diastázy. Je to skutočný odborník, ktorý svoje vedomosti a vášeň pre anatómiu a fyziológiu uplatňuje v praxi.




Ako Monika sama hovorí, diastáza je komplexný problém celého organizmu, kde všetko súvisí so všetkým. Vedeli ste, že diastáza ma súvislosť s dýchaním, nesprávnym držaním tela, bolesťami chrbtice, inkontinenciou, funkčnou sterilitou či inými zdravotnými problémami?

Diastáza je rozostúpenie priameho brušného svalu v mieste linea alba, čo je väzivo, ktoré spája ľavú a pravú stranu svalu. V dôsledku vnútrobrušného tlaku v období tehotenstva ako bábätko rastie sa ľavá a pravá strana oddelia a vytvorí sa medzi nimi medzera. Ak je väzivo oslabené a málo elastické, po pôrode sa nedokáže vrátiť do pôvodného stavu.

Diastáza má rôzne variácie. Rozostup priamych brušných svalov môže byť po celej dĺžke a to od konca hrudnej kosti až po začiatok lonovej kosti, alebo len po pupok. Horný typ diastázy sa sťahuje najľahšie, v pupku ostáva diastáza väčšinou vždy najširšia.



Je mylné sa domnievať, že diastáza je len estetická záležitosť. Je to záležitosť všetkých svalov brucha a tie sú spojené aj so stabilitou chrbtice. Ak jedno nefunguje správne, musí jeho úlohu suplovať iný segment. Nastáva tak svalová dysbalancia, pretože všetko je prepojené so všetkým.

Diastáza má veľký vplyv na našu stabilitu trupu, na postavenie chrbtice,na sklon panvy, na funkčnosť a hustotu svalov, na našu pohyblivosť v kĺboch, naše dýchanie, panvové dno a dokonca aj na ploché nohy.
  


Prítomná diastáza a zlé postavenie chrbtice idú bohužiaľ ruka v ruke. Vznikajú chybné pohybové stereotypy, s čím súvisí mnoho ďalších zdravotných problémov, napr. bolesti chrbta, bolesti hlavy, inkontinencia, bolestivá menštruácia, bolesti pri pohlavnom styku.

Samotné cviky v knihe alebo na internete Vám nič nepovedia. Potrebujete niekoho, kto Vám povie, či to robíte správne. Preto je dôležité cvičiť pod dohľadom skúseného fyzioterapeuta. Nesprávne zvládnuté cviky môžu diastázu ešte zhoršiť. Z uvedeného dôvodu sú Monikine hodiny individuálne. „Musím vás vidieť, váš stereotyp dýchania, postavenie chrbtice…. Každá mamička je iná, a preto sú moje hodiny prispôsobené presne na mieru“ , vraví Monika.

A to či máte alebo nemáte diastázu, ako si s ňou poradiť, ako cvičiť, dýchať a všetko ostatné sa dozviete už 7. Mája 2016 o 15:00 v Ladies Fitness v Michalovciach, kam príde Monika Šrenkelová osobne. Hlásiť sa môžete mailom na buckova@zemplinmedia.sk alebo smskou v tvare:Vaše meno a priezvisko, kontakt a heslo: diastaza. Pozor, počet je obmedzený !


Komentáre